Een blik op de omgeving - Reisverslag uit Abéché, Tsjaad van Frits Snels - WaarBenJij.nu Een blik op de omgeving - Reisverslag uit Abéché, Tsjaad van Frits Snels - WaarBenJij.nu

Een blik op de omgeving

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Frits

28 Juni 2008 | Tsjaad, Abéché

Dag allemaal,

Het is weer tijd voor een berichtje. Deze keer werp ik een blik op mijn omgeving.

Ik heb het al wel geroepen voordat ik weg ging, maar je moet hier echt alle waarden en normen zoals wij die in Europa gewend zijn loslaten. Het overgrote deel van de bevolking leeft hier echt van dag tot dag. Afhankelijk van wat men doet, wordt gezocht naar de levensomstandigheden die daar het beste bij passen en die het minste ongemak opleveren. Mensen zijn al blij (letterlijk) als ze wat hebben kunnen verdienen om te eten. Kinderen gaan nauwelijks naar school, niet in de laatste plaats omdat doorgaans de salarissen door de ouders opgebracht moeten worden. Van de lokale bevolking spreekt 1% Frans en Arabisch, 5 % Arabisch en de rest een lokale taal. De percentages voor lezen en schrijven liggen nog lager. Televisie heeft vrijwel niemand en ook een radio is hier een zeldzaam goed. In de steden is het wat beter maar tref je grote onderlinge verschillen aan. Vooruit kijken wordt er door slechts weinigen gedaan en zij die het doen, proberen doorgaans op de een of andere manier uit het land weg te komen. Ook kom je hier mensen uit Kameroen en de Centraal Afrikaanse Republiek tegen. Die komen hier dan weer naar toe omdat ze hier nog wat werk kunnen vinden (vaak bij die hulp organisaties, die doorgaans slecht betalen overigens). Al met al is het vanuit ons perspectief een trieste regio. De mensen zelf vinden het de normaalste zaak van de wereld en zijn doorgaans op hun manier ook gelukkig.

Het verkeer hier is een lachertje. Verharde wegen zijn er in Abéché gewoon niet, die zijn er alleen in een beperkt deel van N’Djamena. Ik ben hier nog geen enkel lokaal voertuig tegen gekomen, wat door de APK zou komen. Als er iets fatsoenlijks rijdt, dan is dat van een hulporganisatie, de VN of de EU. Je ziet hier veel Peugots 504 rijden en lokale taxi’s (een soort scooter op 3 wielen met een ovale cabine waarin chauffeur en passagier (max 2 a 3) zitten. De enige verkeersregel die nog een beetje wordt gevolgd is op een rotonde (alleen in N’Djamena gezien). Opkomend verkeer heeft daar voorrang. Verder zijn er gewoon geen regels, gewoon het recht van de sterkste. Dan is het wel makkelijk als je een robuuste Toyota of Nissan rijdt. Het is dan ook wel oppassen want wanneer je iemand aan zou rijden, heb je meteen een opstootje te pakken en dat kan nog wel eens verkeerd aflopen. Rustig rijden, goed anticiperen (voor zover dat gaat) en doorlopend alert zijn is het devies. Meestal anderen links inhalen, maar soms ook gewoon rechts. Niemand kijkt er van op. Brommers zijn nog het gevaarlijkste. Omkijken doen ze gewoon niet, ze zwalken over de weg heen en schieten alle kanten op. Als je er voorbij wilt, toeter je doorgaans maar. Dan weten ze in ieder geval dat je er bent. De Champs Elysee in Parijs, waar ik nog niet zo gek lang geleden ook nog heb gereden, komt enigszins in de buurt…

Het weer hier begint stilletjes om te slaan naar het regenseizoen. Dat merk je aan van alles. De luchtvochtigheid neemt toe, evenals de hoeveelheid ongedierte. De hoeveelheid vliegen, mieren, torren, etc. neemt behoorlijk toe. Doorgaans zijn ze een slagje groter als in Nederland. Ook spinnen en schorpioenen komen er steeds meer (die zijn helaas een stuk gevaarlijker) en de slangen schijnen ook in aantocht te zijn. Spinnen zijn hier meestal zo groot als je hand en behoorlijk indrukwekkend. Als zo’n beest op je afkomt, wacht je niet af of die je per ongeluk ook met rust gaat laten. Daar zet je dan toch maar je maat 43 bovenop. Binnen no time komt er dan een bende mieren aan die het stoffelijk overschot uit elkaar trekken en in stukken afvoeren. Moeder natuur is best efficiënt. Over een paar weken worden ook de malaria muggen verwacht. Allemaal erg gezellig!

Een ander, indrukwekkend verschijnsel hier zijn de zandstormen. Wanneer het weer een aantal dagen warm is geweest en er regen aan komt, kun je gif op innemen dat er een aankomt. De komst van de regenbui gaat gepaard met een enorme luchtgolf die voor de regenbui uit het zand (hier in ruime mate voorradig…) van de grond af opstuwt. Dat zorgt ervoor dat er echt een ‘muur’ van zand op je afkomt. Vlak voordat de storm losbarst, wordt het helemaal oranje/rood om je heen en is het even windstil. Daarna barst het geweld los! Ik heb het nu twee keer vanuit de shelter en een keer in de auto meegemaakt. Die zet je dan meteen aan de kant, want je ziet echt niets meer. In het vorige kamp in Abéché heb ik kunnen zien hoe militaire tenten letterlijk vernield worden door zo’n storm. Neem van mij aan dat ze toch behoorlijk stevig waren en niet verkeerd opgezet. De tenten waar we nu inzitten (van Belgische makelij) hebben het tot nu toe prima uitgehouden, dat biedt de mens in ieder geval wat hoop. Na de zandstorm begint het dan gigantisch hard te regenen (in Nederland maak je dat maar een paar keer in je leven mee). Als dat even aanhoudt stroomt alles over/onder. Het is ook frappant om te zien hoe sterk de natuur is. Op plaatsen waar ik het echt niet voor mogelijk had gehouden, begint nu na een paar keer regenen gewoon gras te groeien. Nog even en we moeten de grasmaaiers te voorschijn halen :).

Het EK is niet onopgemerkt voorbij gegaan. Ik heb de poule wedstrijden in het brulshirt uit Nederland (met dank aan de familie) kunnen bewonderen. Eerst tussen allemaal Italianen (role 2 hospital en 3-0), daarna tussen allemaal Fransen (hier in grote aantallen aanwezig, 4-1). De wedstrijd tegen Roemenie, heb ik helaas gemist, maar die liep ook goed af. Mijn Roemeense loopmaatje heeft het mij inmiddels vergeven! Na de kwartfinale heb ik de oranje spullen maar weer in mijn kist gestopt… Morgenavond hoop ik samen met mijn Spaanse collega’s mee te gaan maken hoe Duitsland aan de kant wordt gezet (die zijn hier overigens niet vertegenwoordigd). Ik ben benieuwd.

Tot de volgende keer!

• 28 Juni 2008 - 17:33

Connie:

Indrukwekkend verhaal hoor! Een hele andere wereld.
    Waar hebben wij het hier dan over he?
    Veel plezier met voetbal morgen.
    xxx

• 28 Juni 2008 - 18:46

Marco:

He kerel,

Inderdaad een geheel andere wereld. Zo te leze kun je je lol nog op. Moeten we een paar vliegenmeppers sturen?

Zoals je misschien weet hebben we hier vandaag veteranendag, en dat betekend natuurlijk dat we in gedachten ook bij jou zijn.
    Daarom gaan we vanavond met de hele ploeg maar naar een lokale tent (probeer een beetje aan het niveau bij jullie aan te passen) en daar zullen we, omdat het nog maar een paar dagen kan, in een rookhol de avond gaan doorbrengen met wat lokaal ongedierte... (je mag de namen zelf invullen). Natuurlijk zullen we er een paar nemen op jouw behouden verblijf aldaar en je veilige terugkomst.

Ik ga zo je foto's eens bestuderen.

Grtz en pas een beetje op met dat kruipende spul!

Marco

• 28 Juni 2008 - 20:58

Leny:

Hoi Frits, Ik zou de volgende keer toch maar een ander vakantie land uitzoeken. Dit lijkt me niet alles!!
    Maar geniet er nog maar van want zo te horen wordt het nog erger. Ben je al aan het aftellen? Of is het nog wel vol te houden?
    Ik zal voor jullie duimen dat Duitsland morgen in de laatste minuut verliest. Het allerbeste,
    Leny

• 30 Juni 2008 - 08:36

Rick:

hee pap,
    wat een verhaal joh, best wel heftig, het is daar inderdaad wel een beetje(?!)anders als dat we hier gewend zijn, maar wel cool die zand muren, ziet er wel gaaf uit, niet dat het ook gaaf is,
    groetjes van Rick

• 30 Juni 2008 - 08:50

Mariëtte:

Hoi broertje,

Wat doe je een ervaringen op! (buiten alles waar je natuurlijk niets over kunt zeggen). Het ziet er erg indrukwekkend uit. Gisteren het feestje van Willem en Erneke gehad en natuurlijk over je geroddeld met familie en bekenden. Je krijgt de groetjes van iedereen. Het was lekker weer (voor Hollandse begrippen) en we hebben gebarbequed. Was allemaal goed voor elkaar en erg gezellig.
    Dikke knuffel
    Mariëtte

• 30 Juni 2008 - 17:14

Johan&Corina:

Hey Frits,

Ten eerste zal ik je even laten weten dat ik dit keer geen onderdeel van het ongedierte heb uitgemaakt, dus ze zullen er een nog wel grotere beestebende van gemaakt hebben :)

Maar goed, je maakt inderdaad veel mee wat veel indruk op je achter zal laten als je later weer teruggekeerd bent. Op zich als ik zo de foto's zie lijkt het me ook wel erg imposant als zo'n storm op je afkomt maar er middenin zitten zal minder prettig zijn.

Hetgene we niet snappen is de ondertiteling bij die hagedis (slak op pootjes) maar dat kan je later misschien nog eens aan ons uitleggen.

Hier verder alles goed, Bas is ondertussen erg druk met examen feestjes (hijzelf is gelukkig ook geslaagd)En volgende week zijn eerste rijles. 18 jaar geworden he, dus vanaf september misschien ook volwassen genoeg om vaker mee te kaarten... :)
    Er zijn er steeds meer volgens mij die in de toekomst daar graag aan mee willen doen (lees Martin Kaptein o.a.) dus wie weet moeten we er maar eens een zaaltje voor gaan huren zodat we competitie kunnen gaan spelen.

Maar goed, dat is toekomst waar we naaruit zien, eerst het heden dus ik hoop dat je het de komende tijd nog naar je zin gaat hebben en vele indrukken blijft opdoen die je ons berichten kunt.

Groetjes en graag tot een volgende keer.

Johan & Corina

• 02 Juli 2008 - 15:26

Nick:

De kennismaaking was erg leuk ik heb een coole klas dus volgend jaar gaat het helemaal goed komen ;)

• 03 Juli 2008 - 10:46

Ingrid:

He Oompje,

Bedankt voor dit enorme verhaal weer. Wat kan je toch goed schrijven!! We (be)leven het allemaal een beetje met je mee.
    Hier is alles rustig. Ik heb vakantie en Jorn hoeft ook nog maar 2 1/2 week te werken bij AH. Daarna breekt voor ons de spannende tijd aan.

Liefs,
    Jorn en Ingrid

• 07 Juli 2008 - 18:15

Hans :

Hoi frits,

Inderdaad een heel andere wereld zeg !!
    Succes Frits, en tot gauw!

Groetjes Hans en Mayla.

• 10 Juli 2008 - 05:47

Marleen, Jos + Kids:

Hoi Frits,

Vanuit de US of A een vakantieberichtje van ons.
    Ook hier is het warm: 120F = 49C. Maar de omstandigheden zijn wel een stuk beter. Het grootste gevaar hier zijn de bosbranden. Daar kunnen we gelukkig wel omheen, groot genoeg hier.
    Ik sprak vandaag nog even met Pa. Jij had hem eerder al gesproken. Ik begreep dat je datum van terugkeer nu vaststaat, een prettig idee! Nu aftellen?
    Veel sterkte nog met de laatste loodjes, de zandstormen en de "huis"dieren.

• 12 Juli 2008 - 13:13

Iris:

Hey Papsel!
    Ik ben over naar de examenklas!!!!! Heb 1 onvoldoende op mn rapport voor Economie en de rest is zes of hoger. Ik superblij. Maar goed nu vakantie. Gebeurt dat trouwens vaak? Zo'n zandstorm?

• 14 Juli 2008 - 15:16

Silvia Peoples-Hager:

Hey Frits,

Leuk zeg, heb je weblog gevonden! Indrukwekkend om te lezen...

Heel veel sterkte nog daar en blijf vooral schrijven!!!

Groetjes,
    Silvia

• 15 Juli 2008 - 17:14

Edwin:

Ha die Frits,
    Even zoeken en je bent getraceerd, dat blijkt wel.
    Sfeervolle foto's. De laatste loodjes, dus nog even scherp blijven
    Groeten uit Harderwijk
    Edwin

• 28 Juli 2008 - 20:05

Marco:

He Chef,

Even een berichtje vanuit Italie. Even gechekt of je weer een update had gegeven, maar dat blijkt nog niet het geval. Spreek je hopelijk volgende maand weer!

Grtz,

Marco