Het dagelijkse leven - Reisverslag uit Abéché, Tsjaad van Frits Snels - WaarBenJij.nu Het dagelijkse leven - Reisverslag uit Abéché, Tsjaad van Frits Snels - WaarBenJij.nu

Het dagelijkse leven

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Frits

08 Juni 2008 | Tsjaad, Abéché

Dag allemaal,

Tussen alle bedrijven weer een berichtje uit Tsjaad. Dat is nog best lastig want het is hier momenteel echt druk. Ook heb ik een weekje zonder internet gezeten en dat is niet echt handig als je een blog wilt bijhouden… Als enige Nederlander in Abéché is het best aanpoten, omdat ik behalve het ‘normale werk’ ook nog aardig wat vanuit nationaal oogpunt mag doen . De tijd vliegt voorbij op deze manier, dat wel.

Ik zal jullie deze keer eens aan de hand meenemen over het leven op het kamp in N’Djamena (soms zit ik daar even) en Abéché. Zoals ik al eens eerder heb geschreven zitten we met allerlei EU-landen in Tsjaad. Dat maakt het leven hier best uniek. Je leeft, woont en werkt als het ware in een internationale smeltkroes. Iedereen moet daarbij concessies doen, vooral vwb de privacy. Daar heb je hier gewoon niet echt veel van.

Ik slaap momenteel met 7 anderen in een tent (5 nationaliteiten). Die tent is gelukkig voorzien van een airco, die redelijk bestand is tegen de hitte (mits er stroom is natuurlijk). Wellicht zou je hier zonder kunnen leven, maar dan ga je wel op 50% van je capaciteit draaien. Tijdens de siësta (een doodnormaal verschijnsel in Afrika) van 13.00 tot 15.00 loopt de temperatuur op een gemiddelde dag rustig op naar 45-50 graden Celsius. Zonder airco kun je dan in de tent echt niet meer vertoeven en heb je dus gewoon geen siësta.

Tegenwoordig loop ik iedere ochtend zo’n 6,5 km hard (rondje rondom de airstrip van Abéché, zoek maar eens op met Google Earth). Dat doe ik ergens tussen 0530 en 0600 omdat het anders te warm is. Met een beetje geluk is het nog zo rond de dertig graden tegen die tijd. Meestal doe ik nog wat sit ups en push ups (is mij dringend aangeraden vanuit een zekere sportschool) als ik weer het kamp ben binnengekomen. Na het uitzweten is het tijd voor een douche. Die zijn hier ook wel wat anders als thuis. De Fransen hebben hiervoor best een aardig systeem. Het is een cabine met rits, 3 afsluitbare grote opbergvakken (schone kleren, vuile kleren en schoenen), een matje onderin en een simpele douchekop. Aangezien water echt een schaars goed is, moet iedereen daar zo zuinig mogelijk mee omgaan. Je sproeit jezelf dus nat, kraan uit, inzepen, haren wassen, afspoelen, afdrogen en klaar… Daarna met zijn allen nog even scheren bij de grote wasbakken, aankleden en ontbijten. Gauw nog even tandenpoetsen (een elektrische tandenborstel trekt hier best nog wat bekijks) en aan het werk.

Het eten is, hier zolang je op een kamp met verse voedselvoorziening en keuken zit, zonder meer goed. De Fransen heten nu eenmaal niet voor niets ‘bon vivants’. Eigenlijk eten Fransen twee keer per dag warm. Als ik alles zou eten wat ik krijg voorgeschoteld, dan groei ik achter elkaar dicht. Dat doe ik hier dus met mate. ‘s-Middags meestal wat warms, ’s-avonds meestal wat soep, brood en salade. Over een week zit ik overigens voor de rest van missie op een ander kamp. Daar zijn de voorzieningen stukken minder. Vanaf dat moment eet ik voorlopig gevechtsrantsoenen (rations combats ofwel meal ready to eat, MRE). Daar kun je ook prima op leven maar is doorgaans lang niet zo smakelijk.

De toiletten hier zijn redelijk. Met een beetje mazzel zit er een bril op, meestal niet. Dat is natuurlijk nog altijd veel beter dan boven en of ander gat hangen. Van het uitzicht in NDJ heb ik nog even een foto gemaakt. Dit soort vertalingen van Frans naar Engels kom je hier overal tegen. Altijd goed voor het ‘Allo Allo’-gevoel. Met de overgang naar het andere kamp in Abéché worden de toiletvoorzieningen ook dit allemaal een stuk minder. Er wordt nog wel gewerkt aan een noodoplossing maar voorlopig zie ik het ‘donkere gat’ scenario met rassé schreden naderen…

Na de ‘lunch’ is het tijd voor de siësta. Vaak doe ik dan ook nog even een handwasje. Na een uurtje drogen aan de lijn kan alles weer opgevouwen mijn kist in. ‘s-Middags gaan we door tot 19.00 (als er geen crash acties of speciale diensten te hoeven worden gedraaid). Daarna ben je in principe de rest van de avond vrij. Op het huidige kamp is er niet zoveel te doen maar is er nog wel een barretje en patio om te zitten, op de nieuwe stek is voorlopig niets aan afleiding. Van de familie heb ik overigens een geweldig shirt (dank, dank, dank) toegestuurd gekregen. Morgenavond zit ik in mijn t-shirt als enige Nederlander, waarschijnlijk gesteund door wat Ierse collega’s, bij de Italianen de eerste wedstrijd van het Nederlandse elftal te kijken. Dat wordt nog wat… Hoe ik de rest van het EK ga meemaken is nog even niet duidelijk. Het zal wel verslagen lezen tijdens een bezoekje op internet worden. Maar wie weet, wellicht verrassen de Fransen ons nog en wordt er toch nog wat geregeld (per slot van rekening zitten we in dezelfde pool).

’s-Avonds heb ik meestal nog wat nationale zaken af te handelen en luister ik zo af en toe wat muziek (lang leve de uitvinder van de MP3-speler). Ook wordt er veel met elkaar gekletst. Daar wordt je met zo’n internationale setting doorgaans toch wel weer wat wijzer van. Op zich is het ook best gezellig. Om een uur of 10 heeft iedereen het wel weer gezien. Even opfrissen, tandjes poetsen en mijn mandje in. Nu is dat nog een Frans veldbedje, met een soort tentje van gaas tegen het ongedierte. Daar hebben we nog niet al te veel last van maar dat gaat met de komst van het regenseizoen veranderen. Tegen die tijd zal ik het nog wel eens over de lokale flora en fauna hebben.

Groetjes, Frits


  • 08 Juni 2008 - 18:52

    Mariëtte:

    Hoi Broertje

    Leuk die foto's!! Wordt het toch weer wat duidelijker van. Ik zou van de week gewoon lekker van die franse keuken genieten. Je weet maar nooit hoe lang je op dat noodrantsoen blijft. Hier alles goed. Ronny en ik hebben vakantie en gaan deze week naar Zuid Limburg. Ik denk wel dat onze accomodatie iets luxer is dat die van jou. Leuk dat je het pakketje net op tijd hebt ontvangen. Je moet als enige nederlander wel een beetje de eer hoog houden qua oranjegekte van betreft voetbal.
    Dikke kus
    Mariëtte

  • 08 Juni 2008 - 19:40

    Yolande:

    Hé Frits, echt leuk hoor om je zo te volgen via deze site! Je ziet er nog blakend uit op de foto maar dat is ook niet zo vreemd gezien je Franse keuken. Wij houden hier nauw contact met je thuisfront. Veel succes volgende week! Liefs Yolande

  • 08 Juni 2008 - 20:40

    Connie:

    Ha jochie, fijn dat je weer "in de lucht" bent. Er begonnen steeds meer mensen zich af te vragen of het allemaal nog wel goed met je ging. Ben nu al benieuwd naar de foto's van je volgende verblijfplaats :-(
    Sterkte alvast en tot de volgende keer. xxxxx

  • 09 Juni 2008 - 06:32

    Rick:

    FIJN OM WEER EEN UPDATE TE KRIJGEN, ik ga het ckers door lezen, maar niet hier op school

  • 09 Juni 2008 - 09:48

    Karin:

    Hoi Frits
    Leuk weer wat van je te lezen. Erg andere wereld zit je, lijkt me moeilijk schakelen straks als je weer thuis komt. Dan is het hier hoop ik warm maar verlang jij vast naar koel weertje. Het gaat goed met ons. Thirsa loopt al paar stapjes los. Zal Connie binnenkort even recente foto van haar sturen, kan ze even doorsturen naar je.
    Hoop dat het andere kamp straks gaat meevallen.
    groetjes Karin

  • 09 Juni 2008 - 14:09

    Ingrid :

    He Oompje,

    Weer een mooi verhaal, met veel plezier gelezen.
    Zo'n verschil met ons leventje hier. Een unieke ervaring lijkt me!
    Veel succes met het kijken naar de wedstrijd van vanavond, BRUL ZE!!!!

    Liefs, Ingrid (Natuurlijk ook namens Jorn!)

  • 09 Juni 2008 - 14:52

    Yolande:

    Zeg Frits, het valt me op dat er allemaal vrouwen op de reactie site staan! :-) (behalve Rick dan)

  • 09 Juni 2008 - 16:43

    Nick:

    hoi frits. lekkere douche! ben bijna jaloers :p
    leuke foto's gezellig zo'n kamp lijkt me. maar als je een harde scheet laat hoort iedereen het! :-) ik hoop dat je bent opgeknapt van de diarree aanvallen. veel succes daar. groetjes nick

  • 10 Juni 2008 - 11:24

    Connie:

    Moet me even verontschuldigen voor het taalgebruik van mijn zoon geloof ik.... :-( Maar hij bedoelt het goed

  • 10 Juni 2008 - 19:53

    Johan&Corina:

    Hey Frits,

    Als ik het zo lees lijkt het me steeds meer op een leuke werkvakantie in een kiboets of zo met al die internationale collega's.
    Aan de andere kant lijkt het ook wel een beetje op een camping in Zandvoort, veel zand en de tenten dicht tegen elkaar aan :)

    Maar Frits natuurlijk hopen wij wel dat je volgende verblijf niet al teveel zal tegenvallen. Volgens onze gegevens moet op dit moment de helft er ook ongeveer alweer opzitten klopt dat?

    We wensen je erg veel sterkte verder daar en blijven graag op de hoogte van hoe je daar leeft en werkt.

    Groetjes Johan en Corina

  • 10 Juni 2008 - 20:01

    Iris:

    Hey Pappitio!
    3-0 voor Nederland en jij als enige juichen tussen allemaal Italianen. Zal wel leuk zijn geweest. Maar ff serieus. Leuke foto's weer. Ik begrijp dat je in een soort vissenkom doucht. Enne bij ons thuis staat het vol mmet dozen. Ik ga nu mijn laatste toetsperiode tegemoet en ben dus stevig aan het blokken. Moet volgende week catwalk lopen met mijn eigen gemaakte creatie. Moet weer vliegen, doei!!!

  • 11 Juni 2008 - 10:46

    Annie Rolvers:

    hallo Frits hoe is hetnou Hou je het nog een beetje uit?Kun je daar de voetbalgekte volgen?het is weer even gezellig vooral als ze winnen Heel veel groetjes T.Annie

  • 12 Juni 2008 - 07:20

    Joanna:

    Ha die Frits! Connie stuurde me laatst de link naar je weblog toe, dus nu kan ik de activiteiten in Tsjaad ook volgen! Heel goed om te lezen hoe het allemaal gaat daar, daar weten wij 'gewone burgers' toch eigenlijk weinig van. Ben heel benieuwd hoe het nieuwe kamp je gaat bevallen, ik hoop dat de achteruitgang niet te groot is... En ach, er zit niks anders op dan daar ook maar aan te wennen dan, toch? We leven in ieder geval met je mee! Veel sterkte, en voorzichtig blijven hè? Veel groeten uit het Amsterdamse, ook van de poezen!
    Joanna

  • 15 Juni 2008 - 12:17

    Janet:

    Hoi Frits, indrukwekkend hoor al die unieke ervaringen. En dan weten we denk ik nog lang niet alles (beter om dat zo te houden misschien). Je vermaakt je best volgens mij maar je zal ongetwijfeld ook wel weer blij zijn als je weer in Nederland bent.

    Groetseltjes,
    Janet

  • 19 Juni 2008 - 11:54

    Iris:

    Hoi Pap,
    Ik heb net de modeshow achter de rug en zit nu een beetje te shacken in mn stoel, maar voor de rest alles goed. Morgen begint voor mij dde toetsweek. Moet er dertien doen, inclusief mondelingen. Ik hoor wel weer van je.

  • 24 Juni 2008 - 07:51

    Iris:

    Hey paps.
    Ik heb gisteren mijn eerste mondeling Frans gehad. Heb een 7.4 gehaald! Best wel eng. Nederland ligt eruit en de russen stomen lkkr door. Ik heb morgen mondeling Ne. We zijn verhuisd, wat een klus. Moet nu nog 8 toetsingen. Heb bijna de helft erop zitten. Vandaag Frans en GS. Komen er binnenkort weer foto's?

  • 26 Juni 2008 - 21:10

    Ruud:

    om alle vrouwen hier op je site maar even duidelijk te maken dat ook mannelijke vrienden je volgen EN je site gevonden hebben hihihi

  • 28 Juni 2008 - 09:25

    Ilse:

    Hé Fritsie Snells,:)

    Eindelijk weer eens een berichtje van mij. Ik heb je blog eens doorgesurft en vind hem geweldig; mooie beschrijvingen en schitterende foto's. Het lijkt wel een verslag van de wereldreis die je aan het ondernemen ben. Ik hoop dat de zaken waar je voor zit goed verlopen en je snel weer voet op deze groene bodem mag zetten.

    Enneh, ik snap die angst voor het 'zwarte gat' wel.......

  • 25 Juli 2008 - 12:44

    Peter Maassen.:

    Hallo Frits,
    We hebben al eerder contact gehad via de mail, maar ik hoop dat we op deze manier iets meer te weten kunnen komen over je werk, het hoe en waarom, je verblijf enalles wat voor de lezers van Monitor interessant is.
    Misschien kun je iets voor ons schrijven of kan ik een aantal onderdelen van jouw weblog plukken.
    Kun je ons helpen?

    Mailadres: Molletje1@hetnet.nl
    Peter Maassen, red. Monitor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjaad, Abéché

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2008

Tijd om naar huis te gaan

28 Juni 2008

Een blik op de omgeving

08 Juni 2008

Het dagelijkse leven

16 Mei 2008

Ouadi Moura

06 Mei 2008

Verjaardagsfeestje in Tsjaad
Frits

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 31630

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2007 - 08 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: