Een eerste berichtje - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Frits Snels - WaarBenJij.nu Een eerste berichtje - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Frits Snels - WaarBenJij.nu

Een eerste berichtje

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Frits

13 April 2008 | Tsjaad, Ndjamena

Dag allemaal,

Ik heb eindelijk toegang gekregen tot internet en kan eens wat van mij laten horen. Bellen en sms-en kan overigens ook, maar ik heb even geen idee wat dat allemaal kost. Het zal wel niet zo goedkoop zijn.

De reis naar Tsjaad is soepel verlopen. Om 2050 lokale tijd stonden we aan de grond in N’Djamena. Ze kennen hier geen zomertijd, dus het is hier een uur vroeger. Aangezien het flink waaide, was het behoorlijk stoffig. Dat lijkt wat op mist maar is feitelijk erg fijn zand. Koeler wordt het er overigens niet van, het is net alsof je constant voor een grote föhn staat.

Bij de paspoort controle stond een grote groep bekenden op ons te wachten van collega’s waar ik in Frankrijk ook al veelvuldig mee had samengewerkt. Na aankomst op het kamp (camp Europa) konden we onze spullen in de tent leggen en een rondje over het kamp lopen. Het eerste wat we deden was een fles water uit de container pakken en starten met drinken, iets waarmee je ook niet meer kunt ophouden. De eerste paar dagen dronk ik zo’n 10-12 liter, nu ik wat beter gewend ben aan het klimaat is het ‘maar’ zo’n liter of 8.

Het is een week van indrukken opdoen en wennen aan het klimaat geweest. Ne veel briefings over wat er de afgelopen tijd allemaal is gebeurt (ook wel de Power Point of Death genoemd) krijg ik geleidelijk aan steeds meer te doen

Hoewel het niet mag hebben we hier toch stiekem een soort huisdieren op het kamp. Grappige maar uiterst schuwe hagedissen variërend van 10 tot 20 cm kom je hier regelmatig tegen. Er schijnen ook wat gele schorpioenen te zijn. Die kunnen zich dan wel erg goed verstoppen, want ik heb ze nog niet gezien.

Het is hier goed heet. Overdag is het regelmatig 42 tot 45 gr Celsius, in de schaduw. Geluukig hebben de tenten, waar we slapen en eten en de shelters allemaal eeen milde vorm van airco waardoor et wel uit te houden is. Om de hele dag in de zon te lopen zou nu nog niet doenlijk zijn. Dat duurt nog wel een week of twee.

Groetjes, Frits

• 13 April 2008 - 19:57

Connie:

Lief, de beer als je profielplaatje. En fijn dat je op deze manier iedereen kan laten weten hoe het gaat. Een hele geruststelling! Maar de camping ziet er wel een beetje saai uit hoor... ;-)
    Liefs en xxxxxxxxx!! C.

• 14 April 2008 - 05:49

Caroline:

Ha die Frits, wat een grote zandbak. Onvoorstelbaar ook die warmte!We leven van een afstandje met je mee, hartelijke groeten van ons allemaal!

• 14 April 2008 - 07:59

Roelie:

ha die Frits! Dat zijn beste temperaturen zeg.. een wonder dat mensen daar nog de energie in vinden voor onlusten eigenlijk..
    Afschuwelijk kampement. Blijft dat zo? of ga je uiteindelijk iets krijgen dat wel op een bed lijkt? Dit ga je vast geen vier maanden prettig vinden!
    doe maar rustig aan, groeten van ons

• 14 April 2008 - 11:27

Angelique:

Altijd al een zo'n huisdier willen hebben :)
    Kan me voorstellen dat het daar te warm is om te spinnen haha!
    We zullen je een mooie ansicht sturen van de regen in Barneveld.
    Groetjes van je spinning instructeur!

• 14 April 2008 - 17:20

Mariëtte:

Ha broertje,

Lekker wat van je te horen en leuk dat er ook foto's bij staan. Krijgen we toch een beter beeld. Kijk met die hitte maar uit voor je kale bol. Straks hangen de vellen erbij. Hier alles goed, goed weer en alles begint nu echt lente-achtig te worden.
    Kus en knuffel van mij

• 14 April 2008 - 18:48

Johan & Corina:

Hey Frits, 10 tot 12 liter per dag, dat is bijna net zoveel als wat je nuttigt op een gezellige kaartavond... :)
    We hopen dat je snel went aan de temperatuur en dat alles een beetje dragelijk wordt.
    We zien uit naar de volgende verslagen cq foto's en houden je strak in de gaten.

Groetjes en sterkte...

• 15 April 2008 - 06:11

Jan En Ria:

Lieve Frits,
    Na zo lang wachten en onzekerheid over je vertrek, zit je nu dan eindelijk in Tjaad. We wensen je succes en gaan je natuurlijk volgen via deze site!

Liefs en groetjes van ons!

• 15 April 2008 - 15:14

Anne:

Hoi Frits,
    Leuk over je eerste indrukken te lezen.
    Wat een giga hoeveelheid water drink je dan, zeg. Kijk maar uit dat je straks niet met één of 2 bulten op je rug weer terug komt!
    Wel fijn dat je nog een m2 'privé' vloeroppervlak hebt!
    Groetjes en je hoort nog wel hoe het Helmich vergaat aan de andere kant van l'Afrique!

• 16 April 2008 - 09:06

Karin:

Heee Frits
    Leuk zo op de hoogte te blijven. Ben in de tuin een zandbak aan het graven maar zie dat jullie alleen maar zandbak hebben en mogelijk iets van een tuin kunnen maken. Wij willen wel beetje zon van jullie, dan is het voor alle partijen beter uithouden. Groetjes van ons drietjes!

• 20 April 2008 - 09:08

Rick:

veel bomen joh:S leuke huisdieren, neem je er even 1 mee naar huis, komt wel goed denk ik:P
    ik spreek je
    xxx, rick