Ouadi Moura - Reisverslag uit Abéché, Tsjaad van Frits Snels - WaarBenJij.nu Ouadi Moura - Reisverslag uit Abéché, Tsjaad van Frits Snels - WaarBenJij.nu

Ouadi Moura

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Frits

16 Mei 2008 | Tsjaad, Abéché

Dag allemaal,

Het is al weer even geleden dat ik wat van mij heb laten horen. Niets om je zorgen over te maken, het is hier gewoon behoorlijk druk. Inhoudelijk kan ik daar niet echt over uitweiden, dus ik heb besloten jullie weer verder aan de hand te nemen over wat ik daar buitenom allemaal meemaak.

Het schijnt dat met een week of twee het regenseizoen gaat beginnen. Daar merk ik nog vrij weinig van moet ik zeggen. Het is hier doorgaans bloedheet en vrijwel onbewolkt. In N’Djamena hebben ze al wel een keer een stevige bui van twee uur gehad en toen stond inderdaad alles onder water. Ik wacht het wel af. Voorlopig zit ik nog in een tijdelijke accommodatie. Aan het definitieve kamp wordt nog gewerkt. Op het moment dat we daar naar toe trekken wordt het waarschijnlijk wel behoorlijk afzien. Minder sanitaire voorzieningen (wat in dit gebied onmiddellijk een gezondheidsrisico inhoud), minder afleiding hoewel daar in de tijdelijke opvang ook niet echt sprake van is en terug naar gevechtsrantsoenen. Dat laatste is voor een korte tijd op zich niet erg, maar vers voedsel heb je hier absoluut ook nodig. De move naar het andere kamp komt waarschijnlijk begin juni op gang…

Op zondag hebben we, als de omstandigheden dat toestaan, een off-day, Dat wil zeggen dat je vrij bent, met uitzondering van 17-19 uur. Afgelopen zondag werd ik door een collega gevraagd of ik mee wilde naar een Ouadi. Een Ouadi is een vruchtbaar stuk grond dat het grootste deel van het jaar droog staat en tijdens het regenseizoen onderloopt. Op plaatsen waar er in de directe omgeving ook wat hoger gelegen gebied aanwezig is, zie je dan doorgaans kleine dorpen/gehuchten ontstaan. De reis ging naar Ouadi Moura. Met twee landcruisers zijn we op pad gegaan. Met minder moet je hier overigens niet op pad gaan. Verharde wegen zijn er hier gewoon niet en regelmatig heb je de kracht van een lancruiser keihard nodig. Het landschap is uitgestrekt en voor al gortdroog! Om de zoveel kilometer kom je een herder met zijn kudde tegen (voornamelijk geiten) en zo af en toe een verdwaalde dromedaris of kameel.

Eenmaal op locatie aangekomen hebben we de lokale markt bezocht. Daar wordt werkelijk van alles verhandeld, voornamelijk tussen de lokale bevolking onderling. Het is apart om tussen de lokale bevolking door te lopen. Die is vooral nieuwsgierig, van enige vijandigheid is geen sprake. Communiceren doe je in het Frans. Het gros van de bevolking spreekt wel enkele woorden. Met een vriendelijk gebaar en veel geduld kom je dan best wel ver. Na de markt te hebben bezocht, hebben we onder de mangobomen langs een uitgedroogde rivierbedding nog een hapje gegeten en zijn we via een andere route weer teruggereden. Daarbij kwamen we langs de rots van de Gieren, een markant punt hier inde omgeving die vanuit Abéché ook te zien is. Aan de voet van de rots ligt ook nog een dorpje. Primitievere levensomstandigheden zijn eigenlijk niet voor te stellen. Het voelt alsof je aan het eind van de wereld bent gekomen. Voor de lokale bevolking zijn dit soort omstandigheden de gewoonste zaak van de wereld overigens. De gemiddelde levensverwachting schijnt hier 47 jaar te zijn… Weer een ervaring / indruk rijker zullen we maar zeggen.

Tot de volgende keer!

Frits

  • 16 Mei 2008 - 19:01

    Marco & Yolande:

    He Frits,

    Inderdaad leuk weer even een berichtje van je te kunnen lezen. We gaan de foto's zo maar even bestuderen, maar wat ik langs zag komen geeft inderdaad wel een aardig beeld van de omstandigheden. Ik weet niet of we je een boodschappenlijst moeten sturen, omdat je daar alles kunt kopen...

    Ik kan wel een paar zaken bedenken die misschien wel handig zijn...

    Grtz,

    Marco & Yolande

  • 17 Mei 2008 - 08:57

    Nick:

    hoi frits het is hier niet meer zo lekker weer. ik had gehoord over de 59 graden en dat is wel heel erg warm. dat zou ik denk ik niet kunnen overleven. school is weer begonnen en het valt allemaal wel mee. we zijn naar zeumeren geweest en dat was leuk. lekker gezwommen. enik heb een powerpoint gemaakt over breakdance voor school en die is wel leuk geworden. groetjes van nick en veel sterkte daar.

  • 17 Mei 2008 - 16:45

    Jan En Rietje:

    Heeey -far away- Frits!
    Leuk om je verslag te lezen!! Erg indrukwekkend ook. Hoop dat het allmaal gaat zoals het moet en wens je het beste daar!!

    Liefs en groetjes, J & R.

  • 18 Mei 2008 - 21:57

    Jacqueline:

    Heay Frits,

    Ik ben onder de indruk van je berichten. Wat een ander leven leid je daar. Voor ons wel heel leuk om het zo te volgen hoor! En dat doe ik dan ook. Van tijd tot tijd kijk ik eens even wat jij daar allemaal aan het doen bent en het is boeiend om te lezen en zien. Mooie foto's hoor. Ik hoop dat het een beetje vol te houden is en met jouw conditie moet dat wel aardig lukken.:) Zo zie je maar weer, je wordt door de meest vreemde figuren in de gaten gehouden. Veel succes daar en maak er wat van.

    Groetjes van Jacq de Wit,je ex-loopmaatje

  • 19 Mei 2008 - 07:51

    Erneke:

    Hé Flippie,
    Eindelijk is een berichtje van je grote zus. Hoewel ik je verslagen trouw lees en het ook heel leuk vind om iets van je te horen, komt er van dat reageren niet altijd iets terecht.
    Ga binnenkort "een doos" voor je vullen en als je nog ergens behoefte aan hebt, moet je me dat even laten weten!
    Heb vorige week uitgebreid met Connie gesproken (wat kunnen vrouwen toch lekker beppen zo aan de telefoon), want we hadden heel wat bij te praten!
    Hier gaat alles z'n gangetje en is er weinig nieuws te vertellen. Je hebt (geloof ik) al wel iets gehoord over Pa en de computer! Heb je al iets van hem gehoord??
    Hou je taai daar in die zandbak en een dikke knuffel,

    Erneke.

  • 19 Mei 2008 - 08:43

    Johan & Corina:

    Hey Frits,

    Leuk om weer wat van je ervaringen te kunnen lezen. Voor de meeste van ons was Tsjaad een land ergens in Afrika. Nu hebben we er al een aardig plaatje bij. Nog even en jij maakt er een toeristische trekpleister van :-)
    Houd je taai.
    Groetjes,

    Johan & Corina

  • 19 Mei 2008 - 17:12

    Rick:

    heey pap!!!
    lang nix meer gehoord, ik mis je wel hoor, en doe ze daar maar de groetjes van Rick, die kennen ze natuurlijk allemaal, zo'n bekentheid!!!!:(
    NOUJA, hoor het wel weer, spreek je hopelijk snel(s)
    xxx rick

  • 19 Mei 2008 - 20:29

    Connie:

    Hé jochie, nou, je hebt er vandaag wat Nederlandse versterking bijgekregen he? Nou ja, ik denk dat je ze misschien niet veel zult zien of wel? Leuke foto's heb je gemaakt. Toch wel makkelijk om je theepotje zo in de zon te kunnen zetten! :-)
    En die plaatselijke slagerij, da's toch wel biologisch vlees he? :-)
    Nou, sterkte morgen met je imprisonment, ik ga nog even Jensen kijken en als er vervelende gasten zijn lig ik vroeg op bed!
    Doeg, knuffel

  • 27 Mei 2008 - 12:12

    Ingrid:

    Ha oompje,

    Ik heb de website eindelijk gevonden. Ik zocht steeds met je voornaam ervoor, dat zal de fout zijn geweest! Nou, ik ben nog net niet blond en bijna digibeet dus ooit komt het wel goed...
    Ik had nu dus heel veel bij te lezen en bij te kijken. Het is echt ontzettend boeiend om te lezen en de foto's geven een goed beeld van de wereld daar om je heen.
    Ik heb me inmiddels ook aangemeld voor de mail dus bij het posten van jouw volgende verhaal weet ik het direct!
    Nog bedankt voor je telefoontje, ik vond het echt ontzettend leuk! Het was ook erg gezellig dat Nick en Connie zondag nog waren gekomen. Kon Nick even flink knallen op mijn nieuwe bokszak!! Dat was het verjaardagscadeautje van Jorn!

    Tot snel lezens,
    liefs,
    Ingrid (en Jorn)

  • 28 Mei 2008 - 21:27

    Marleen:

    Hoi Frits,
    Jemigdepemig wat maak jij een hoop mee! Heel indrukwekkend. Een eerste reactie liet even op zich wachten. Ja, ik ben niet zo'n schrijver, praten gaat me veel beter af maar ik hou je wel regelmatig in de gaten hoor!
    Heel leuk en fijn om te lezen en van Connie en Jos (via de chat spreek je hem nogal eens)te horen dat het goed met je gaat. Nou Fritsie het ga je goed, tot de volgende keer!

  • 01 Juni 2008 - 10:37

    Anne:

    Hé Frits,
    Afgelopen week hadden we zelfs op de Patrijzenhof last van Sahara-zand! Laat die regentijd dus maar vlug beginnen, want anders staan al mijn buren telkens hun auto te poetsen en dan valt die van mij en Helmich zo op! Helmich gaat trouwens 6 tot 22 juni even naar Sri Lanka. Leuk! Groetjes van de buurtjes!

  • 02 Juni 2008 - 12:49

    Cynthia:

    Hey Frits,

    Kijk aan ik eindelijk ook even een moment om op je log te lezen! Leuk om je verhalen te lezen je maakt nog eens wat mee. Ik zoek al jaren een baby kameel kan je er niet een meenemen:).
    Hoe is het verder met je? Mis je het vertrouwde kantoor al, en de koffie?
    Ik hoop je snel weer eens te spreken! Heel veel succes daar en doe voorzichtig!

    Groetjes Cynthia

  • 08 Juni 2008 - 12:46

    Isz:

    Leuke foto's pa. Je stelt ze regelmatig weer bij he? Maar eh, je had toch laatst feest?

  • 08 Juni 2008 - 12:49

    Isz:

    Welk dorpje, was dat die je op de foto zette? Enne zijn die mango's lekker rijp? Mag je ze gewoon plukken?

  • 21 Juli 2008 - 13:26

    Peter Maassen, Red. :

    Beste Frits,
    Mailberichten aan jou komen niet door.
    Kun je voor Monitor iets schrijven,ook inzake de politieke situatie?
    Als het zo uitkomt, is het dan toegestaan delen uit jouw web te publiceren in Monitor?
    Heb je ook wat grote foto's voor mij? Die op het web zijn wat klein om in Monotor op te nemen.
    Reactie graag aan P.Maassen, mailadres: molletje1@hetnet.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjaad, Abéché

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2008

Tijd om naar huis te gaan

28 Juni 2008

Een blik op de omgeving

08 Juni 2008

Het dagelijkse leven

16 Mei 2008

Ouadi Moura

06 Mei 2008

Verjaardagsfeestje in Tsjaad
Frits

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 31624

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2007 - 08 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: