Weer een paar dagen verder... - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Frits Snels - WaarBenJij.nu Weer een paar dagen verder... - Reisverslag uit Ndjamena, Tsjaad van Frits Snels - WaarBenJij.nu

Weer een paar dagen verder...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Frits

16 April 2008 | Tsjaad, Ndjamena

Weer een paar dagen verder…

In het dagelijks leven komt al aardig routine te zitten. Het ritme is hier wel wat anders als dat we in ons kikkerlandje gewend zijn. Ik heb sowieso nog geen kikker gezien hier! Wel andere vormen van leven. Behalve de soort die op de foto stond bij het vorige verslagje, loopt er ook nog een soort rond die wat groter is, een rode kop en een zwarte staart heeft. Ze zijn razend snel dus ook moeilijk op de foto vast te leggen. Echt vriendjes met de andere soort zijn ze overigens niet. Zodra ze wat te dicht in elkaars buurt komen, worden er onmiddellijk pogingen ondernomen om elkaars staart af te bijten. Best een indrukwekkend gezicht!

De dag steekt hier wat anders in elkaar als daar bij jullie. Afhankelijk van of ik nog wil sporten, sta ik om half zes op, anders om zes uur. Dat sporten hier is rondjes lopen langs de binnenkant van de muur om het kamp. Spinningfietsen moeten ze hier nog uitvinden. De temperatuur is dan nog redelijk aangenaam (zo rond de 25 graden). Ik ben maar rustig aan begonnen, aangezien er al genoeg gevallen bekend zijn van mannen die te hard van stapel liepen en vervolgens in de problemen kwamen. Met name het vochtverlies is fnuikend. Dat merk je het eerst aan je kuiten, een droge b…(mond) heb je sowieso. Een litertje voor en na het lopen doet wonderen. Het bewijs van mijn activiteiten staat op een van de foto’s, na een handwasje. Mijn oprechte excuses aan Peter H., maar het shirt met nieuw logo heb ik nog niet (sponsor ideetje misschien, Connie heeft mijn adres).

Na het lopen even een kwartiertje uitzweten, douchen, scheren, ontbijten en om zeven uur aan het werk. Dat gaat door tot twaalf uur. Om twaalf uur is er lunch. Ook dat is wat anders als bij ons. De Fransman is een ‘bon vivant’, de veldkeuken doet het inmiddels dus lunchen hier lijkt wel op dineren. De kwaliteit van het eten is uitermate goed, een behoorlijke meevaller.

Na de lunch is het tot drie uur siesta. Dat is ook echt nodig. Het is dan inmiddels zo verschrikkelijk heet (vandaag 52 gr in de zon), dat je niets anders kunt doen als rust houden. Doorwerken in de shelters kan dan overigens wel, daar is het met de airco wel uit te houden. Zo af en toe gebeurt dat ook. Van drie tot zeven uur gaan we dan weer door, waarna er uiteraard gedineerd moet worden. Meestal beperk ik dat maar tot wat brood en groenten of vlees, anders zou je hier zomaar dicht kunnen groeien. Misschien zou dat meevallen omdat je hier veel calorieën verstookt, maar ik ga het niet uitproberen.

Na het diner heb ik elke dag nog wel wat nationale zaken af te handelen. Verder de volop aanwezig internationale contacten onderhouden en daarna nog even opfrissen, tanden poetsen en slapen. Meestal is dat tegen half twaalf. Met wat geluk blijft iedereen dan van de airco instellingen af en kun je zonder je bedje uit te drijven wat slapen. Het is niet zo lekker stil als thuis, dus meestal slaap ik licht. Tussendoor drink ik zo af en toe nog wat water om mij vervolgens weer om te draaien. Ondanks dat alles ben ik tot nog toe altijd weer goed uitgerust uit bed gekomen. Het is hier dus best uit te houden. Tot een volgende keer! Frits.

  • 16 April 2008 - 20:11

    Connie:

    Ondanks het technisch onderhoud is hij wel binnen hoor!

  • 17 April 2008 - 08:18

    Mariëtte:

    Hallo daar,
    Hier is het nog niet zo warm. De laatste nachten hebben weer een beetje nachtvorst. Echt wel raar om half april je ruiten te krabben!! Ik dacht dat ik vroeg ging sporten (7.15) maar je hebt altijd baas boven baas. Goed te horen dat het goed met je gaat.
    Kus
    Mariëtte

  • 17 April 2008 - 18:58

    Nick:

    hoi frits, ik hoop dat het goed gaat en dat het niet al te warm is dat je nog wel iets normaal kan doen. leuke tenten en coole hagedisen!
    je hoort nog wel weer een keer van mij.
    grtjes, nick

  • 18 April 2008 - 07:30

    Angelique:

    Hi,
    Geweldige promo foto van Helsdingen! Leuke voor op de web site. We zullen je het nieuwe shirt opsturen.
    Ik ben voorlopig weer ff uit de running. Heb voor de verandering weer eens een longontsteking! :( Onzettend bale!
    Groetjes
    Angelique

  • 18 April 2008 - 11:15

    Corina:

    Hey Frits,
    Wij verlangen hier best naar een beetje warmte, maar 52 graden is toch wel aan de warme kant, met de helft zijn we hier dik tevreden!
    Fijn om te horen dat het goed met je gaat, houden zo.
    Groetjes, Johan,Corina,Bas,Niels

  • 19 April 2008 - 08:38

    Erna:

    Hoi Frits, we hoorden net na het spinnen van Connie je site-naam, dus gelijk maar even gebruik van maken en je veel succes toe wensen. Groetjes Erna

  • 19 April 2008 - 10:21

    Peter H:

    Zo dat zijn wel tropiche tempraturen. We gaan de sponsering regelen want met 1 shirtje kom je er niet. Wel prettig dat het eten goed is. spinning fiets word erg lastig. Geniet van de wel leuke dingen. groetjes Peter

  • 19 April 2008 - 20:43

    De Party Animals:

    Zeg Snels,

    Het is nu iets over half elf en het feest is aardig op gang, nu willen we wel een kaartje leggen maar ja.....

    Heb je nog een goeie kroeg kunnen ontdekken zodat we even langs kunnen komen?

    Johan, Marcel, Marco en de rest van het feest


  • 19 April 2008 - 21:52

    Party Animals:

    Hey Frits, even een update.....

    Connie probeert wijn uit een fles te krijgen waar de dop nog op zit, kan jij ons misschien uitleggen wie haar dat geleerd heeft?.... :)

    Groetjes van je vriendjes......

  • 19 April 2008 - 22:11

    Connie:

    wist je dat er bij johan en corina een meisje thuis zit die ze nog nooit gezien hebben en die met bas zogenaamd dansfilmpjes aan het kijken is.... jaja.... dansfilmpjes. zal wel.....
    kusje kusje kusje (moest van johan) en ook een knuffel van johan. ps:het is gelukt met de dop......

  • 20 April 2008 - 09:12

    Rick:

    ik laat op alles wat je zegt iets achter, als je terug komt, neem dan even wat zon mee, anders hebben wij het zo koud. zou jij niet erg vinden hè
    xxx Rick

  • 25 April 2008 - 20:08

    T.annie:

    Ja ik heb je verslag ook gelezen ,nog niet alles dat komt wel Ik wil je alvast sterkte toe wensen en veel groeten doen volgende keer reageer ik wel weerLeuk je gevonden te hebben groetjes Annie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tsjaad, Ndjamena

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2008

Tijd om naar huis te gaan

28 Juni 2008

Een blik op de omgeving

08 Juni 2008

Het dagelijkse leven

16 Mei 2008

Ouadi Moura

06 Mei 2008

Verjaardagsfeestje in Tsjaad
Frits

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 31629

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2007 - 08 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: